خانه مجله دندانپزشکی دیش دال مقالات دندانپزشکی


شکسته شدن پیچ اباتمنت

زمان مورد نیاز برای مطالعه:۲دقیقه

شکسته شدن پیچ اباتمنت

مطالب زیر برگرفته از دندانپزشک گرامی جناب دکتر مهدی جوان می باشد.

عوامل مختلفی در تعيين موفقيت خارج شدن قطعه پيچ شكسته نقش دارند:

١)محل خط شكست

معمولا شكست در محل اولين ترد ايجاد می شود ، در اين حالت همين لبه ترد بهترين تكيه گاه برای اعمال نيروی چرخشی جهت خارج كردن قطعه شكسته است .

اگر شكست در نقطه بالاتری روی شنك اتفاق بيافتد كار خارج كردن آن ساده تر ، و اگر پايين تر روی ترد ها اتفاق بيافتد كار سخت تر خواهد بود.

حتی برخی از سيستم ها عمدا نقطه شكستی روی شنك پيچ طراحی می كنند.


٢)عمق قطعه شكسته

 

عمق در نگاه اول فاكتور مهمی است.

در مواردی كه قطعه شكسته آزادانه می چرخد ، اهميت اين فاكتور كمتر می شود و براحتی قابل خارج شدن است. اما در مواردی كه قطعه شكسته قفل شده ، اين فاكتور بسيار تعيين كننده است.

گاهي عميق بودن قطعه شكسته از اين جهت كار را سخت تر می كند كه امكان آسيب ديدن ترد های داخل ايمپلنت هنگام تلاش جهت خارج كردن آن افزايش می یابد.

 

٣)شكستن در زمان تورك دادن 

 

اگر پيچ موقع اعمال تورك نهايی بشكند نشان از دو چيز دارد:

يا ميزان تورك به اشتباه زياد بوده ، يا پيچ قبلا در لابراتوار يا كلينيك دچار آسيب شده است. به هنگام اعمال تورك ، كشش ايجاد شده در پيچ باعث ايجاد كلمپينگ اباتمنت و ايمپلنت می شود. با شكستن پيچ ، مقدار زيادی از اين نيرو و اصطكاك بين قطعه شكسته و ترد ها آزاد می شود.

خارج ساختن اين قطعه شكسته خيلی دشوار نيست .

 

٤)شكستن بعد از شل شدن پيچ

 

شكستن پيچ به دنبال شل شدن آن از مواردی است كه عمدتا به دليل كوتاهی و اغماض دندانپزشك ايجاد می شود.

از شايع ترين تاريخچه هايی كه بيماران ارجاعی با پيچ شكسته ابراز می دارند ، سفت كردن های مكرر پيچ پيرو شل شدن آن است !

در اين موارد اگر زمان زيادی از شل شدن پيچ سپری نشده باشد ، خارج كردن قطعه شكسته راحت است .

اما اگر مدت زيادی از شل شدن پيچ گذشته باشد ، احتمال دفورم شدن و تخريب ترد های داخل ايمپلنت وجود دارد كه كار را بسيار دشوار خواهد كرد .

اساسا بايد شل شدن پيچ را جدی گرفت.

5) استفاده از قطعات غیر اصلی

مسلما يكي از مشكلات قطعات فيك و غير اصلی ، عدم تطابق درست و عدم لحاظ تلرانس معقول است. در نتيجه مشكلات در اين موارد بيشتر و جدی تر است .

اينكه قطعه ای صرفا بسته شده و پيچ آن سفت شود به مفهوم كامپتيبل بودن نيست !

 

٦)دسترسی

 

محل ايمپلنت به لحاظ دسترسی و امكان خشك كردن و ديدن شرايط داخل ايمپلنت بسيار مهم است.گاهی فلپ دادن و باز كردن لثه ای كه روی ايمپلنت را پوشانده و برقراری هموستاز و ديد مناسب نسبت به قطعه شكسته اصلا كار ساده ای نيست.


٧)سلامت ترد های داخل ايمپلنت

 

اين يك فاكتور كليدی است !

پيچی كه شكسته ، يك راه برای خروج دارد و بس !

اگر اين مسير خروج كوچكترين آسيبی ببيند ، خارج شدن پيچ را بسيار دشوار خواهد كرد .تلاش بی مورد و بی هدف براي خارج كردن قطعه شكسته ، فقط و فقط شانس موفقيت را كاهش می دهد .آسيب اندك به همان ترد اول در داخل ايمپلنت ، امكان چرخش راحت و خروج پيچ را بسيار سخت می كند. لذا هميشه گفته می شود ، يك قدم اشتباه و بی هدف و بی حساب در خارج كردن پيچ ، ما را ده قدم از موفقيت دور می كند.

 

منبع: کانال دکتر مهدی جوان