آشنایی با انواع ماسک های بهداشتی

آشنایی با انواع ماسک های بهداشتی

ماسک‌های صورت می‌توانند در برابر قطرات بزرگ حاوی ویروس و سایر عوامل بیماری‌زا مانند یک سد عمل کنند. به عبارتی این ماسک‌ها می‌توانند مانع از انتشار ترشحات بزاق و قطرات تنفسی فرد بیمار هنگام عطسه یا سرفه شده و جلوی آلوده شدن افراد نزدیک به وی را بگیرند. اما آیا استفاده از ماسک برای همه افراد سالم ضروری است؟ آن هم در شرایطی که اغلب کشورهای درگیر با کرونا، با محدودیت اقلام پزشکی دست و پنجه نرم می‌کنند.

پانسمان موقت و کویت در دندانپزشکی

پانسمان موقت و کویت در دندانپزشکی

تمپ یا کویت ماده ایست موقت برای پانسمان نمودن حفره های ایجاد شده بر روی دندان ناشی از جریان ترمیم و عصب کشی و برای محافظت از منطقه پالپ و عاج و مینای دندان و یا کانال اندو شده در طول دوره درمان می باشد . این ماده از گروه سیمان های زینک اکساید بوده ، که به صورت خمیری است و اساسا به عنوان ماده پرکننده موقت دندان و پوشاندن کامل یک حفره به کار می رود .

نکات بسیار مهم در درمان مجدد کانال ریشه

نکات بسیار مهم در درمان مجدد کانال ریشه

اکثر درمانهای ریشه یا همان روت کانال تراپی همان دفعه اول با موفقیت انجام میشوند ولی در برخي موارد، دندان‌هايي که معالجه ريشه شده‌اند، درمان‌شان با موفقيت همراه نيست و توصيه مي‌شود براي اينکه نقايص درمان قبلي رفع شود مجددا تحت درمان قرار گيرند. در برخي موارد، حين کار براي دندانپزشک مشکل‌هايي ايجاد مي‌شود يا به علت ساختمان، آناتومي و شکل دندان در ريشه‌ها کار ايده‌آل انجام نمي‌شود. بنابراين ممکن است درمان اوليه ناموفق باشد. همچنين ممکن است به علت عفونت قبلي ريشه‌ها، ضايعه در انتهاي ريشه شکل...

گوتا پرکا ایده آل ترین ماده برای پر کردن کانال ریشه

گوتا پرکا ایده آل ترین ماده برای پر کردن کانال ریشه

ماده ای که برای پر کردن کانال ریشه مورد استفاده قرار می گیرد باید بتواند تمام سیستم کانال ریشه و تا حد محدوده ی پیوند سمنت دندان را به طور کامل پر کند حداقل میزان مواردی که برای سیل کردن کانال ریشه مورد استفاده قرار می گیرند با بدن سازگار بوده و بافت های بدن قادر به تحمل آنها هستند . این مواد در کنار پر کننده ی دندان بکار برده می شوند تا سیل کافی را فراهم آورند

چند نکته کاربردی درباره ی چسبندگی باندینگ ها

چند نکته کاربردی درباره ی چسبندگی باندینگ ها

باندینگ دندانپزشکی ماده ای برای ایجاد باند شیمیایی بین کامپوزیت و دندان است.باندینگ به معنی استفاده از یک ترکیب رزینی یا همان پلاستیکی همرنگ دندان است که برای ترمیم دندان‌های پوسیده، شکسته، ترک خورده یا سیاه شده به کار میرود .باندینگ دندان عملی است که در آن مواد رزین رنگ دندان که مواد پلاستیکی با دوامی هستند ، به دندان زده شده و با تاباندن نور خاصی(مانند نور لایت کیور) سخت میشوند و در نهایت به دندان میچسبند.

آیا آمالگام سمی است

آیا آمالگام سمی است

در مورد ترمیم‌های آمالگام مراجعین دندانپزشکی همیشه نگرانی‌های زیادی دارند. مهم‌ترین نگرانی از شنیدن اسم جیوه در ترکیبات این مواد ناشی می‌شود. همهٔ ما در مورد خواص سمی جیوه چیزهایی شنیده‌ایم بنابراین طبیعی است که نگران باشیم در ماده‌ای داخل دهانمان جیوه به کار رفته باشد؛ اما به راستی جیوهٔ به کار رفته در این ماده که برای پرکردن دندان معمول است، چه قدر می‌تواند سلامتی ما را تهدید کند؟ آیا باید به دندانپزشک خود بگوییم که از کاربرد آمالگام در دندان‌های ما خودداری کند؟

چند راهکار مناسب در جهت بهبود و پیشگیری درد دست ها در دندانپزشکان

چند راهکار مناسب در جهت بهبود و پیشگیری درد دست ها در دندانپزشکان

کارپال تانل (تونل کارپال) یکی از شایع‌ترین اختلالات ناحیه دست است که در نتیجه فشردگی عصب مدین در ناحیه مچ ایجاد می‌شود. هر عاملی که باعث کاهش سایز تونل یا افزایش سایز بافت‌های داخل تونل شود باعث این نشانگان می‌شود.دندان‌پزشکان از جمله افرادی هستند که به دلیل شرایط کاری و استفاده بیش از حد از مچ و انگشتان دست، به این بیماری مبتلا می‌شوند.

اشتباهاتی که هنگام کار با کامپوزیت ها نتایج را خراب میکنند

اشتباهاتی که هنگام کار با کامپوزیت ها نتایج را خراب میکنند

کامپوزیت ها محبوب ترین ماده برای ترمیم دندان هستند. دلیل اصلی این شهرت کاملا واضح است . رنگ آن ها با رنگ طبیعی دندان ها هماهنگ است، با دوام بوده و به سادگی به دندان می چسبند و نیازی به استفاده از گیرمکانیکی ندارند و می توان به راحتی آنها را به هرشکلی در آورد یکی از مواد بسیار مفید و در عین حال متنوع در دنیای دندانپزشکی هستند که اغلب برای رستوریشن های مستقیم به کار می روند. با این حال، اشتباهات رایج در هنگام کار با این مواد ممکن است نتایج را تغییر داده و برای دندان بیمار مشکلاتی به بار آورد.

روش‌هایی ساده برای تقویت و بازسازی لثه

روش‌هایی ساده برای تقویت و بازسازی لثه

لثه ها نقش اساسی در دهان ما دارند. آن ها دندان ها را ایمن نگه می دارند، استخوان های دهان را حفظ می کنند و به طور روزانه با باکتری ها مبارزه می کنند. در حالی که مراقب هستیم تا مطمئن شویم که دندان های ما هر روز تمیز می شوند، اغلب فراموش می کنیم که از لثه هایمان هم مراقبت کنیم.

علت دندان درد شبانه و راه حل فوری آن

علت دندان درد شبانه و راه حل فوری آن

دندان درد در همه حال طاقت فرسا و سخت است .به خصوص دندان درد شبانه به علت سلب آرامش و خواب , غیر قابل تحمل است .دندان درد را میتوان از بدترین دردهای غیر قابل تحمل به حساب آورد که در صورت مبتلا شدن به آن فرد حاضر است برای خلاص شدن از آن هرکاری انجام دهد .

 راه حل مقابله با چالش های پیش رو در انجام ونیر

راه حل مقابله با چالش های پیش رو در انجام ونیر

ونیرها، زیبا هستند. آنها یک راه حل ساده و شکیل برای زیباتر خندیدن خلق می کنند و کوهی از اعتماد به نفس در افراد می کارند. اما در حالی که بیماران، ونیرها را به چشم یک الهه نجات و راه چاره می بینند، تمرکز اصلی دندانپزشک بر پایان کار است. باز هم تأکید می شود که آگاهی از آنچه که بیمار می خواهد مهم ترین موضوع است. چگونه می توان نتیجه ای را رقم زد که نه تنها امروز، بلکه سالیان طولانی لذت لبخند زیبا را به افراد هدیه کرد؟

3 ترفند هنگام کار با کامپوزیت های فلو

3 ترفند هنگام کار با کامپوزیت های فلو

کامپوزیت دندان قابل سیلان محتوای پرکننده کمتری داشته و متعاقبا خواص فیزیکی آنها مثل مقاومت در برابر سایش واستحکام نیز درمقایسه با کامپوزیت های دارای محتوای بالاتر پرکننده نیز پایین تر است این مواد همچنین انقباض حین پلیمریزاسیون بسیار بیشتری را نیز نشان می دهند

ارگونومی سلامت در حرفه دندانپزشکی

ارگونومی سلامت در حرفه دندانپزشکی

درحرفه دندانپزشکی همانند سایر مشاغل یک سري عوامل زیان آور در محیط کار وجود دارد. عدم توجه به مـوازین بهداشـت شـغلی، سـلامتی شاغلین این حرفه را به خطر میاندازد. ارگونومی در دندانپزشکی با دیدگاه علمی، آخرین اصول ارگونومیک در حرفه دندانپزشکی را معرفی میکنـد. ارگونـومی در دندانپزشکی بر روي دو موضوع عمده تأکید دارد، فشار فیزیکی و فشار روحی روانی. برنامـههـاي ارگونومیـک چـالشهـاي فیزیکـی و روحـی روانـی رو در روي دندانپزشکان را مرتفع کرده و راه حلهاي علمی را در راه ایجاد شرایط محیطی کارآمد و تسلی...

رعایت چند نکات کلیدی موفق در دوام لمینت و ونیر کامپوزیت

رعایت چند نکات کلیدی موفق در دوام لمینت و ونیر کامپوزیت

ترمیم زیبایی دندان دغدغه ی بسیاری از مراجعان به دندانپزشکی و دندان پزشک است . امروزه تنها اتفاق خوب دندانپزشکی درمان دندان نیست. ترمیم زیبایی دندان ، بعد ازترمیم یک دندان پوسیده نکته ای بسیار مهم در دندانپزشکی محسوب میشود. کامپوزیت ها موادی هستند که امکان زیبا کردن دندانها را فراهم کرده اند.کامپوزیت در بسیاری موارد زیباتر از روکش است

راهمای انتخاب و خرید تابوره دندانپزشکی Winbex مدل Duma104

راهمای انتخاب و خرید تابوره دندانپزشکی Winbex مدل Duma104

نشستن صحیح یکی از مهمترین عوامل حفظ سلامتی و جلوگیری از آسیب به ستون فقرات حین کار میباشد.بی شک یک تابوره مناسب و استاندارد میتواند شما را در حفظ پوزیشن صحیح و تمرکز بیشتر حین کار یاری نموده و به افزایش زمان کار شما کمک کند اگر در محیط کار خود به صندلی با قابلیت تنظیم ارتفاع نیاز دارید، صندلی های تابوره دقیقا همان چیزی است که به دنبال آن می گردید. این صندلی ها قابلیت تنظیم ارتفاع و تحرک بیشتری نسبت به صندلی های دیگر دارند.

ویژگی های پالپ تستر آنالوگ پارکل مدل Gentle Pulse

ویژگی های پالپ تستر آنالوگ پارکل مدل Gentle Pulse

تست پالپ نوعی درمان دندانپزشکی است که هدف اصلی آن ارزیابی سلامت فیزیکی دندان می باشد تست زنده بودن دندان یا پالپ , نقش مهمی در ارزیابی اندودنسی و شناسایی وضعیت پالپ دندان ایفا می کند . انواع تست های پالپ می توانند نیاز به عصب کشی یا کشیدن دندان را تایید یا رد نمایند .

پیشگیری از حساسیت دندان تا درمان

پیشگیری از حساسیت دندان تا درمان

چرا که درد دندانهای حساس مشکل شایعی است که می‌تواند در هر سنی روی آدم‌ها تاثیر بگذارد. هنگام خوردن خوراکی‌های سرد یا گرم، ممکن است ناراحتی و درد ناگهانی در دندان‌های‌تان احساس کنید. این مشکل به علت آسیب دیدن مینای دندان که جداره‌ی محافظتی دندان شما است، رخ می‌دهد. عوامل زیادی هستند که باعث حساسیت دندان می‌شوند. با این حال، علل رایج ایجادکننده‌ی این مشکل مراقبت نامناسب از دندان و مسواک زدن بیش از اندازه است. هنگامی که مینای دندان آسیب دیده‌است، انتهای عصب‌ها نیز آسیب می‌بینند و تحریک می‌شوند،...